Algemene voorwaarden Smart Electrics
Artikel 1. - Definities
1. Smart Electrics: Smart Electrics, gevestigd te Geleen onder KvK 83430199.
2. Klant: degene met wie Smart Electrics een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: Smart Electrics en klant samen.
4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2. - Toepasselijkheid algemene voorwaarden
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen,
overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Smart Electrics.
2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn
overeengekomen.
3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de
klant of van derden uitdrukkelijk uit.
Artikel 3. - Aanbiedingen en offertes
1. Aanbiedingen en offertes van Smart Electrics zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders
vermeld.
2. Een aanbod of offerte is maximaal 2 weken geldig, tenzij een andere aanvaardingstermijn in het
aanbod of de offerte staat vermeld.
3. Als de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod
of de offerte.
4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij partijen dit uitdrukkelijk en
schriftelijk zijn overeengekomen.
Artikel 4. - Aanvaarding
1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, behoudt Smart Electrics zich het recht
voor de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding in te trekken,
zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
2. Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt Smart Electrics slechts, nadat de klant deze
schriftelijk (of elektronisch) heeft bevestigd.
Artikel 5. - Prijzen
1. Alle prijzen die Smart Electrics hanteert zijn in euro’s, zijn inclusief btw en exclusief eventuele
overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij
uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
2. Alle prijzen die Smart Electrics hanteert voor zijn diensten en producten, op zijn website of die
anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan Smart Electrics te allen tijde wijzigen.
3. Partijen komen voor een dienstverlening door Smart Electrics een totaalbedrag als richtprijs overeen,
tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn
overeengekomen.
4. Smart Electrics is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken.
5. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Smart Electrics de klant tijdig te laten
weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
6. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant het recht om het deel van de
opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
7. Smart Electrics heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.
8. Voorafgaand aan de ingang ervan zal Smart Electrics prijsaanpassingen meedelen aan de klant.
9. De consument heeft het recht om de overeenkomst met Smart Electrics op te zeggen indien hij niet
akkoord gaat met de prijsverhoging.
Artikel 6. - Betalingen en betalingstermijn
1. Smart Electrics mag bij het aangaan van de overeenkomst betreffende een dienst een aanbetaling tot
50% van het overeengekomen bedrag verlangen.
2. De klant moet declaraties binnen 14 dagen na factuurdatum aan Smart Electrics betalen, tenzij
partijen hierover andere afspraken hebben gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn
vermeld staat.
3. Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant
het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij
van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat Smart Electrics de klant een aanmaning hoeft
te sturen c.q. in gebreke hoeft te stellen.
4. Smart Electrics behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke
betaling dan wel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 7. - Gevolgen niet tijdig betalen
1. Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Smart Electrics gerechtigd de
wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per
maand voor handelstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is,
waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
2. Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele
schadevergoeding verschuldigd aan Smart Electrics.
3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke
4. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Smart Electrics zijn verplichtingen opschorten totdat de
klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn
de vorderingen van Smart Electrics op de klant onmiddellijk opeisbaar.
6. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Smart Electrics, dan
is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Smart Electrics te betalen.
Artikel 8. - Recht van reclame
1. Zodra de klant in verzuim is, is Smart Electrics gerechtigd het recht van reclame in te roepen ten
aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
2. Smart Electrics roept het recht van reclame in door middel van een schriftelijke of elektronische
mededeling.
3. Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, dient de klant de
producten waar dit recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren aan Smart Electrics, tenzij
partijen hierover andere afspraken maken.
4. De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van de klant.
Artikel 9. - Herroepingsrecht
1. Een consument kan een online aankoop gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van
reden ontbinden op voorwaarde dat:
o
het product niet is gebruikt
het geen product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
de verzegeling nog intact is, indien het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud
(dvd’s, cd’s, etc.)
het geen (opdracht tot) spoedreparatie betreft
de consument niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
het geen dienst betreft die met instemming van de klant volledig worden uitgevoerd
binnen de 14 kalenderdagen bedenktijd en waarbij de klant uitdrukkelijk om de heeft
verklaard van het herroepingsrecht af te zien
2. De bedenktijd van 14 dagen zoals in lid 1 genoemd, vangt aan:
o
op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1
bestelling
zodra de consument de overeenkomst levering van de dienst heeft gesloten
zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
3. De consument kan zijn beroep op het herroepingsrecht kenbaar maken via info@smart-electrics.nl.
4. De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn
herroepingsrecht te retourneren aan Smart Electrics, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt
te vervallen.
Artikel 10. - Vergoeding van bezorgkosten
1. Indien de consument tijdig van zijn herroepingsrecht gebruik heeft gemaakt en als gevolg daarvan
tijdig de volledige bestelling aan Smart Electrics heeft geretourneerd, dan zal Smart Electrics
eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig
volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.
2. De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Smart Electrics voor zover de volledige
bestelling wordt geretourneerd.
Artikel 11. - Vergoeding retourkosten
Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling tijdig retourneert,
dan komen de kosten voor het retourneren van de volledige bestelling voor rekening van de consument.
Artikel 12. - Opschortingsrecht
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze
overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 13. - Retentierecht
1. Smart Electrics kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant
onder zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van Smart Electrics
heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
2. De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog
betalingen verschuldigd is aan Smart Electrics.
3. Smart Electrics is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als
gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.
Artikel 14. - Verrekening
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Smart Electrics te
verrekenen met een vordering op Smart Electrics.
Artikel 15. - Eigendomsvoorbehoud
1. Smart Electrics blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant volledig heeft voldaan aan
al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van Smart Electrics op grond van wat voor met Smart
Electrics gesloten overeenkomst dan ook, met inbegrip van vorderingen inzake het tekortschieten in
de nakoming.
2. Tot die tijd kan Smart Electrics zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken
terugnemen.
3. Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden,
verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
4. Indien Smart Electrics een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als
ontbonden en heeft Smart Electrics het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te
vorderen.
Artikel 16. - Levering
1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
2. Levering vindt plaats bij Smart Electrics, tenzij partijen anders zijn overeengekomen.
3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant aangegeven adres.
4. Indien de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft Smart Electrics het
recht om zijn verplichtingen op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan.
5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, met als gevolg dat de klant een verlate
levering niet aan Smart Electrics kan tegenwerpen.
Artikel 17. - Levertijd
1. De door Smart Electrics opgegeven levertijden zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding
daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk
anders zijn overeengekomen.
2. De levertijd vangt aan nadat de door de klant voor akkoord getekende offerte aan Smart Electrics
door Smart Electrics schriftelijk dan wel elektronisch is bevestigd aan de klant.
3. Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de klant geen recht op schadevergoeding en
evenmin het recht om de overeenkomst te ontbinden, tenzij Smart Electrics niet binnen 14 dagen na
daartoe schriftelijk te zijn aangemaand kan leveren of partijen hierover iets anders hebben
afgesproken.
Artikel 18. - Feitelijke levering
De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde producten tijdig kan
plaatsvinden.
Artikel 19. - Transportkosten
Transportkosten zijn voor rekening van de klant, tenzij partijen hierover iets anders hebben afgesproken.
Artikel 20. - Verpakking en verzending
1. Indien de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan dient de klant,
alvorens het product in ontvangst te nemen, hiervan door de expediteur c.q. bezorger een
aantekening op te laten maken, bij gebreke waarvan Smart Electrics niet aansprakelijk kan worden
gehouden voor eventuele schade.
2. Indien de klant zelf voor transport van een product zorgdraagt, dient hij eventuele zichtbare
beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer te melden aan Smart
Electrics, bij gebreke waarvan Smart Electrics niet aansprakelijk kan worden gehouden voor
eventuele schade.
Artikel 21. - Verzekering
1. De klant verplicht zich de volgende zaken voldoende te verzekeren en verzekerd te houden tegen
onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal:
o
geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende
overeenkomst
zaken van Smart Electrics die bij de klant aanwezig zijn
zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
2. De klant geeft op eerste verzoek van Smart Electrics de polis van deze verzekeringen ter inzage.
3. Tenzij partijen uitdrukkelijk anders overeen zijn gekomen, is de klant gehouden op eigen kosten een
CAR- verzekering af te sluiten en kan de klant geen aanspraak maken op vergoeding van eventuele
schade die anders door deze verzekering zou worden gedekt.
Artikel 22. - Bewaring
1. Indien de klant bestelde producten pas later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatum, is het
risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen
geheel voor rekening van de klant.
Artikel 23. - Montage/Installatie
Hoewel Smart Electrics zich inspant alle montage en/of installatiewerkzaamheden zo goed mogelijk uit te
voeren, draagt hij hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid behalve in het geval van opzet of grove schuld.
Artikel 24. - Garantie
1. Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze
voor Smart Electrics enkel een inspanningsverplichting.
2. Indien partijen een overeenkomst met dienstverlenend karakter, aangeduid als "vaste prijs" zijn
aangegaan, bevat deze voor Smart Electrics een resultaatsverplichting.
3. De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door
ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.
4. De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van
ongevallen, aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de
klant, alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
5. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een
overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of
feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het product
ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.
Artikel 25. - Uitvoering van de overeenkomst
1. Smart Electrics voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen
van goed vakmanschap uit.
2. Smart Electrics heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten
verrichten door derden.
3. De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en
betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
4. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat Smart Electrics tijdig kan beginnen aan de uitvoering
van de overeenkomst.
5. Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat Smart Electrics tijdig kan beginnen aan de uitvoering
van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening
van de klant.
Artikel 26. - Informatieverstrekking door de klant
1. De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering
van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik-baar aan Smart
Electrics.
2. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde
informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de
aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
3. Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert Smart Electrics de betreffende bescheiden.
4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Smart Electrics redelijkerwijs verlangde
informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst
hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor
rekening van de klant.
Artikel 27. - Duur van de overeenkomst betreffende een dienst
1. De overeenkomst tussen Smart Electrics en de klant betreffende een dienst of diensten wordt
aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of
partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2. Indien een overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan, dan wordt deze na afloop van de termijn
stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de
overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden, c.q. een consument de
overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, waardoor de
overeenkomst van rechtswege eindigt.
3. Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werk-
zaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij over-schrijding van
deze termijn moet de klant Smart Electrics schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 28. - Opzeggen overeenkomst dienst voor onbepaalde tijd
1. De klant kan een overeenkomst voor een dienst die voor onbepaalde tijd is aangegaan te allen tijde
opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden.
2. Een consument heeft het recht een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd op te zeggen
met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.
Artikel 29. - Vrijwaring
De klant vrijwaart Smart Electrics tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Smart
Electrics geleverde producten en/of diensten.
Artikel 30. - Klachten
1. De klant dient een door Smart Electrics geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te
onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de
overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant Smart Electrics daarvan zo spoedig mogelijk,
doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
3. Consumenten dienen Smart Electrics uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de
tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
4. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat
Smart Electrics in staat is hierop adequaat te reageren.
5. De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
6. Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe
leiden dat Smart Electrics gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn
overeengekomen.
Artikel 31. - Ingebrekestelling
1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Smart Electrics.
2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling Smart Electrics ook
daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Artikel 32. - Hoofdelijke aansprakelijkheid klant
Als Smart Electrics een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk
aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Smart Electrics
verschuldigd zijn.
Artikel 33. - Aansprakelijkheid Smart Electrics
1. Smart Electrics is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover
die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
2. Indien Smart Electrics aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe
schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
3. Smart Electrics is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst,
gemiste besparingen of schade aan derden.
4. Indien Smart Electrics aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een
gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige)
uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt
tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn
slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot
schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige
verplichting.
Artikel 34. - Vervaltermijn
Elk recht van de klant op schadevergoeding van Smart Electrics vervalt in elk geval 12 maanden na de
gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het
bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 35. - Recht op ontbinding
1. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Smart Electrics toerekenbaar
tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere
aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
2. Is de nakoming van de verplichtingen door Smart Electrics niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan
kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Smart Electrics in verzuim is.
3. Smart Electrics heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn
verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien Smart
Electrics kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de
klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
Artikel 36. - Overmacht
1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van
Smart Electrics in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan Smart
Electrics kan worden toegerekend in een van de wil van Smart Electrics onafhankelijke situatie,
waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt
verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Smart Electrics
kan worden verlangd.
2. Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook - doch niet uitsluitend - gerekend:
noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht
van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-,
computer- en telecomstoringen; computer-virussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene
vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
3. Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Smart Electrics 1 of meer verplichtingen naar
de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Smart Electrics er weer
aan kan voldoen.
4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen
beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
5. Smart Electrics is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet
als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
Artikel 37. - Wijziging van de overeenkomst
1. Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud
ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst
dienovereenkomstig aan.
2. Voorgaand lid is niet van toepassing bij producten die zijn afgenomen in een fysieke winkel.
Artikel 38. - Wijziging algemene voorwaarden
1. Smart Electrics is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal Smart Electrics zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de
overeenkomst op te zeggen.
Artikel 39. - Overgang van rechten
1. Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden
overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Smart Electrics.
2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83,
tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 40. - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar
blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het
dichtst in de buurt komt van wat Smart Electrics bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt
voor ogen had.
Artikel 41. - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Smart Electrics is gevestigd / praktijk houdt /
kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen,
tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Deze algemene voorwaarden zijn ten laatste bijgewerkt op: 30-09-2022.